شیعه آن را حرام و هیچیک از مذاهب اهل العامه آن را واجب ندانسته‏اند.
بعضى آن را مستحب و گروهى در نمازهاى واجب آنرا مکروه شمرده‏اند و زمان پیامبر صل الله علیه وآله و خلیفه اوّل همه صحابه دست باز نماز مى‏خوانده‏اند تا در زمان خلیفه دوم این بدعت گذاشته شد.

ابن رشد قرطبى اندلسى از علماى اهل العامه مى‏گوید:
درباره دست روى دست گذاشتن در نماز میان علماء (اهل العامه) اختلاف است، مالک ابن انس در نمازهاى واجب مکروه و در نماز نافله آن را جائز شمرده و جمهور آن را مستحب دانسته‏اند. علت این اختلاف نظر روایات صحیحى است که به دست ما رسیده که نماز پیامبر صل الله علیه وآله را توصیف مى‏کند و در آن نقل نشده که پیامبرصل الله علیه وآله دست راست روى دست چپ مى‏گذاشته‏اند. از طرفى به مردم امر شده که دست روى دست گذاشته نماز بخوانند (دستور دهنده معلوم نیست.)
عمده دلیل جمهور اهل العامه دو روایت است:
1- بخارى از سهل بن سعد نقل مى‏کند که مردم مأمور شدند که (مردان) دست روى دست نماز بخوانند. ابو حازم مى‏گوید این را (صحیح) نمى‏دانم مگر این‏که امر کننده پیامبر صل الله علیه وآله باشد (که معلوم نیست).

2- روایت دوّم هم مرسل است؛ زیرا اهل العامه روایت علقمه بن وائل از پدرش را مرسل مى‏دانند و معتبر نمى‏شمارند. طبق بعضى روایات منقول است که روزى چند نفر از اسراى مجوس بر عمر وارد شدند و جهت اداى احترام دست به سینه بودند. علّت آن را پرسید. گفتند ما براى احترام به بزرگان چنین مى‏کنیم. عمر پسندید و دستور داد در نماز براى خضوع بیشتر چنین کنند. ولذا ائمه اهل بیت علیهم السلام آن را جائز ندانسته‏اند.

وسلام علی من اتبع الهدی



موضوع :